7 najczęstszych błędów w wizualizacjach i jak ich uniknąć

Na początku nauki wizualizacji każdy popełnia różne błędy, przez które jego obrazki nie są idealne, a często jeden prosty błąd potrafi zepsuć dobrze przygotowane ujęcie. Warto wiedzieć, na jakie rzeczy zwracać uwagę, dlatego przygotowałem zestawienie 7 najczęstszych błędów, które pojawiają się na wizualizacjach oraz sposoby na ich uniknięcie.

Wersja wideo tego wpisu:

1. Złe ustawienie kamery w małym pomieszczeniu

Ustawienie odpowiedniego kadru to pierwszy z elementów dobrej wizualizacji.  Problem pojawia się przy ustawianiu ujęcia w mniejszych pomieszczeniach, gdzie miejsca na ustawienie kamery jest bardzo mało.

Kiedy staramy się objąć ujęciem całość pomieszczenia, okazuje się, że możliwe jest to tylko przy bardzo dynamicznym ujęciu – o wysokiej wartości Field of View. Takie ujęcie nie wygląda dobrze, całość jest mocno zniekształcona, a obiekty na wizualizacji nienaturalnie rozciągnięte.

Rozwiązaniem problemu z brakiem miejsca jest użycie funkcji Clipping (Zakładka Environment & Clipping) w ustawieniach kamery. Dzięki tej funkcji możemy usunąć z ujęcia pierwszy plan i ustawić kamerę na zewnątrz pomieszczenia. Pozwoli to użyć niższej wartości Field of View i uzyskać bardziej naturalny kadr.

2. Idealnie biały kolor

Skrajne wartości czarnego i białego praktycznie nie występują w rzeczywistości. Ich użycie w materiale będzie wyglądało bardzo nienaturalnie i może zepsuć całą wizualizację.

W przypadku białych elementów używaj trochę niższych wartości, np. 180.

Różnica pomiędzy wizualizacjami po zmianie jednego materiału jest bardzo duża. Bardzo wysoka wartość białego wpływa na pozostałe elementy wizualizacji, szczególnie te wykonane z metalowych materiałów.

3. Ostre krawędzie modeli

Kolejny często powtarzający się błąd to idealnie ostre krawędzie modeli. Takie krawędzie praktycznie nie występują w rzeczywistości, więc ich pojawienie się na wizualizacji na pewno odejmuje trochę realizmu.

Bardzo szybki sposób na uzyskanie bardziej naturalnych, zaokrąglonych krawędzi to nałożenie modyfikatora chamfer, który pozwala na łatwe dopasowanie wielkości zaokrąglenia.

Na modelu z zaokrąglonymi krawędziami światło układa się zupełnie inaczej, w bardziej naturalny sposób.

4. Powtarzalność tekstur

Powtarzalność, czyli kafelkowanie się tekstury to jeden z błędów, po którym od razu można rozróżnić nawet bardzo dobrze wykonaną wizualizacje od zdjęcia. Ten efekt będzie szczególnie widoczny na większych powierzchniach takich jak np. parking widoczny na ujęciu z lotu ptaka.

Na tak dużej powierzchni używam małej tekstury kostki, więc jej powtarzalność jest mocno widoczna. Aby zmniejszyć ten efekt, dodaję zabrudzenia.

Jako zabrudzeń używam tekstury betonu i CoronaMix. Powtarzalność kostki trochę zniknie, ale mocno widoczna będzie powtarzalność tekstury zabrudzeń.

Aby tego uniknąć, używam mapy Corona UVW Randomizer, która po zmianie kilku parametrów doda trochę losowości do tekstury zabrudzeń.

 

5. Niekorzystny kierunek światła

Niekorzystnie dobrane oświetlenie, może zepsuć każdą wizualizację, pomim0 dobrze dobranego kadru, stworzenia wysokiej jakości materiałów i modeli. Szukając kierunku oświetlenia, warto unikać światła bezpośrednio zza kamery. Takie ustawienie głównego źródła światła sprawi, że obrazek będzie płaski, jednolicie oświetlony i mało ciekawy.

Używam tych samych ustawień światła i mapy HDRI, przestawiam tylko kierunek oświetlenia na boczny, Dzięki temu uzyskamy dużo ciekawszy obrazek, cienie pojawiające się z boku dodadzą przestrzenności i sprawią, że architektura będzie pokazana w lepszy sposób. Taki kierunek oświetlenia jest często dobrym, bezpiecznym wyborem.

 

6. Ograniczanie się tylko do jednego programu.

W pracy nad wizualizacjami warto używać różnych narzędzi, dobrym przykładem jest Photoshop służący do postprodukcji. Dobrze użyty skraca czas wykonania dobrej wizualizacji i pozwala łatwiej osiągnąć fotorealistyczny rezultat.

Na jednym z naszych webinarów, możesz zobaczyć jak Alek w szybki sposób dodaje w Photshopie trawę, zmienia niebo i balansuje kolory i odbicia całego obrazka – https://youtu.be/krUDANc5Dak?t=7895

7. Modele zieleni niskiej jakości.

Modele kiepskiej jakości potrafią skutecznie zepsuć render, szczególnie widoczne jest to w przypadku modeli roślin. Na co dzień w naszej pracy używamy kilku paczek od Evermotion, które sprawdzają się w większości przypadków. Jeśli wykonujesz wizualizacje zewnętrzne, ich zakup na pewno będzie dobrym pomysłem. W okolicach Black Friday ich cena będzie prawdopodobnie o połowę mniejsza, więc dobrze o tym pamiętać przy planowaniu zakupu.

Polecamy:

https://evermotion.org/shop/show_product/archmodels-for-corona-vol-1/12394 – podstawowe drzewa

https://evermotion.org/shop/show_product/archmodels-vol-204/14902 – dobrej jakości krzaki, które sprawdzają się w większości scen

https://evermotion.org/shop/show_product/archmodels-vol-207/15043 – trochę mniejsze drzewa, świetne do miejskich scen

Podsumowanie

Mam nadzieję, że dzięki tym sposobom będziesz w stanie unikać tych 7 błędów w przyszłości i Twoje wizualizacje będą jeszcze lepsze.

30 września o 20:00 zapraszamy na nasz darmowy webinar, na którym na podstawie jednego z naszych projektów poznasz techniki modelowania, oświetlenia i postprodukcji. Tym razem przygotujemy wizualizacje wnętrza. Po webinarze otrzymasz od nas materiały szkoleniowe, które pomogą Ci stworzyć własną wizualizację. Link do zapisów: https://render-school.com/webinar4

Aby poznać nasz proces tworzenia wizualizacji, koniecznie pobierz darmowy ebook – 5 kroków do fotorealistycznej wizualizacji

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, podziel się nim !

Wkładamy dużo pracy i czasu na stworzenie naszych wpisów, będziemy bardzo wdzięczni za poświęcenie chwili na udostępnienie tego artykułu :)

Inne wpisy