Jak modelować parametrycznie przy pomocy Railclone Lite

Na etapie modelowania często jesteśmy zmuszeni do wykonywania powtarzalnych i nudnych czynności, a zmiany wprowadzane przez klienta w różnych fazach projektu mogą skutecznie odebrać radość z wykonywania wizualizacji. Dobrym pomysłem jest szukanie usprawnień, które mogą przyspieszyć naszą pracę i sprawić, że będzie dużo przyjemniejsza. Jednym z takich rozwiązań jest wtyczka do 3ds Max od Itoo Software – Railclone. Cała zasada działania pluginu opiera się na powielaniu i parametrycznym modyfikowaniu przygotowanych wcześniej elementów. Na każdym etapie pracy możemy je dowolnie modyfikować, co pozwala zaoszczędzić dużo czasu przy różnych zmianach i daje dużą swobodę przy testowaniu nowych rozwiązań projektowych. Po tym, jak odkryliśmy Railclone kilka lat temu, szybko stał się ważnym narzędziem naszej pracy, pozwolił zaoszczędzić wiele godzin i aktualnie nie wyobrażamy sobie pracy bez tego pluginu.

Pokażę Ci jak przy pomocy darmowej wersji Railclone Lite stworzyć drewnianą elewację, wykończenie z blachy, dwa rodzaje barierek, ścieżkę rowerową i przeszklenie w parterze budynku.

Link do pobrania darmowej wersji Railclone – https://www.itoosoft.com/lite/railclone?utm_campain=Lite_download&utm_source=landing_rc&utm_medium=button_download

 

Wersja wideo tego wpisu:

Czym się zajmiemy?

Na przykładzie tej miejskiej sceny pokażę Ci jak krok po kroku wykorzystać Railclone do przygotowania kilku parametrycznych obiektów.

Drewniana elewacja

Zaczniemy od stworzenia drewnianej elewacji. Pierwszą rzeczą będzie przygotowanie segmentu, który następnie będziemy powielać za pomocą Railclone. Tworzę deskę o wymiarach 5x5x700cm.

Następnie za pomocą linii tworzę obszar, wewnątrz którego będziemy powielali przygotowaną deskę. Aby stworzyć nowy obiekt Railclone, przechodzę do zakładki Create i wybieram Itoo Software.

Wybieram Railclone Lite i rozciągam ikonę w scenie.

Zaznaczam stworzoną ikonkę i przechodzę do panelu Modify, a następnie do zakładki Style, z której wybieram Style Editor.

W panelu Style Editor będziemy tworzyć obiekt Railclona i modyfikować jego parametry. Na początek z listy po prawej stronie wybieram Generator Array, który służy do powielania segmentu wewnątrz obszaru. Następnie z kategorii Objects wybieram Segment i wczytuje do niego stworzoną wcześniej deskę.

Wybieram Spline i wczytuje stworzony obszar.

Bardzo ważne jest, żeby pamiętać o zaznaczeniu opcji Extend X/Y Size to Area, w zakładce General, do której dostęp mamy po wybraniu Array.

Podłączam segment i spline do generatora. Całość działa na podobnej zasadzie jak tworzenie materiałów w Slate Material Editorze. Wewnątrz naszego obszaru zostały powielone deski.

Dodaję odstęp pomiędzy deskami za pomocą opcji Padding.

Aby skorygować deski na początku obszaru, dodaję operator Transform, nadpisuję wartość Padding i podłączam całość do Start.

Analogicznie robię po drugiej stronie i podłączam segment do End.

Aby skorygować rozstaw desek, zmieniam Mode na Adaptive (Zakładka Rules/Array)

Obszar wewnątrz którego tworzą się deski, możemy dowolnie modyfikować, a całość będzie się aktualizować na bieżąco.

Zaznaczam jeszcze opcję Cap Holes (General/Array), co pozwoli wypełnić przecięte deski.

Na Railclona nadaję przygotowany wcześniej materiał. Użycie UVW Randomizera i Corona Multimap pozwoli uzyskać powtarzalności. Tworzenie materiału krok po kroku możesz zobaczyć TUTAJ

Po nałożeniu materiału musimy zmapować nasz segment. Nakładam modyfikator UVW Map i dopasowuję teksturę. Railclone zastosuje to samo mapowanie na wszystkich powielonych segmentach.

Kopiuję obiekt Railclona.

I zastępuję linię stworzonym wcześniej obrysem elewacji.

Zmieniam tryb dopasowania na „to Spline”. Deski automatycznie stworzą mi się wewnątrz nowego obszaru.

W podobny sposób kopiuję deski na pozostałe elewacje.

Wykończenie z blachy

Tworzę nowy segment, grubość nadaję przy pomocy modyfikatora Shell

Przygotowany segment będziemy powielali wzdłuż prostej linii.

Tworzę nowy obiekt Railclone i tym razem używam generatora Linera, do którego podłączam stworzony segment i linię. Blacha automatycznie powieli się wzdłuż linii.

Aby w pełni kontrolować położenie segmentu względem linii, wybieram tryb dopasowania na Pivot w osiach Y i Z. W ten sposób jego położenie będę kontrolował, dopasowując Pivot segmentu.

Do modelu dodaję trochę detalu w postaci podziału.

Wprowadzona modyfikacja automatycznie pojawi się w Railclonie.

Kopiuję Railclona i zmieniam linię na przygotowaną wcześniej w scenie.

Za pomocą parametru offset (General/Array) mogę kontrolować położenie segmentu względem linii. Dopasowuję blachę do drewnianej elewacji.

Barierka stalowa

Tworzę nowy segment – słupek.

Jako osobny element tworzę poręcz.

Wczytuję segmenty do nowego Railclona. Tym razem wykorzystuję dwa segmenty, poręcz podłączam do Default, a słupek do Evenly.

Aby segmenty zachowywały się względem siebie odpowiednio, zmieniam Alignment na Pivot (Y i Z).

Pivoty słupka i poręczy umieszczam dokładnie w tym samym miejscu.

Zagęszczenie słupków mogę kontrolować za pomocą parametru Distance w zakładce Evenly (Linear/Rules)

Przerwy w poręczy w miejscach słupków likwiduję za pomocą opcji Padding.

Słupki na końcu i początku dopasowuję za pomocą operatora Transform i opcji Override Padding.

Tworzę segment w narożniku. Podłączam segment do Corner i odznaczam opcję Bend (Segment/Deform)

Jeśli chcesz uzyskać inny efekt, możesz stworzyć dodatkowy segment specjalnie dla narożnika.

Podłączam nowy segment do Corner i odznaczam opcję Align to Path.

Dopasowuję jego położenie, zmieniając Alignment na Pivot w osiach X, Y i Z.

Kopiuję Railclona i zamieniam linię na przygotowaną wcześniej.

Droga rowerowa

Tworzę prosty segment ścieżki rowerowej z krawężnikami po dwóch stronach

Tworzę nowego Railclona i wczytuję linię i segment.

Nadaję materiał. Ze względu na to, że ścieżka oraz krawężniki mają różne materiały, używam Multi/Sub Object.

Na segment nadaję UVW Map.

Ze względu na to, że każdy powielony segment ma to samo mapowanie, tekstura powtarza się w widoczny sposób.

Aby uniknąć powtarzalności tekstury, zaznaczam opcje Apply Box Mapping i Real World Map Size.

Następnie w zakładce Display, odznaczam opcję Use Instancing Engine, co jest konieczne, żeby mapowanie zadziało, jeśli używamy Corony ( W Vrayu nie będzie z tym problemu).

Na koniec dodaję jeszcze podziały w krawężniku i zmiękczam krawędzie za pomocą modyfikatora Chamfer.

Podziały automatycznie pojawią się w całym Railclonie.

Kopiuję Railclona na przygotowaną wcześniej ścieżkę. W narożnikach mogą pojawić się brzydkie zniekształcenia, aby ich uniknąć, zwiększam wartość Curve Steps w zakładce Style.

Na koniec, ze względu na to, że teren po którym przebiega ścieżka jest pochyły, dodaję do Railclone surface i wczytuję plac. Ścieżka automatycznie dopasuje się do zaznaczonej płaszczyzny.

Szklana barierka

Tworzę nowy segment, szybę i poręcz.

Do nowego obiektu Railclona wczytuję stworzony segment i linię.

Po nadania materiału kopiuję Railclona na przygotowaną linię.

Zmieniam Mode na Adaptive (Linera/Rules), dzięki czemu podziały w barierce będą równo rozłożone.

Używam funkcji Offset do schowania barierek trochę głębiej.

Przeszklenie w parterze budynku.

Tworzę podstawowy segment, czyli szybę oraz dolną i górną ramę okna.

Dodatkowo tworzę segment słupka i całość wczytuję do Railclona.

Słupek podłączam do Start, Evenly oraz End i dostosowuje gęstość podziałów za pomocą parametru Distance.

Na koniec podmieniam linię w Railclonie na przygotowaną wcześniej w scenie.

Podsumowanie

Mam nadzieję, że  tych kilka porad, zachęci Cię do używania Railclona. Po opanowaniu jego podstaw, na pewno przyspieszysz swoją pracę, a wykonywanie wizualizacji będzie jeszcze przyjemniejsze.

Jeśli interesuje Cię temat tworzenia wizualizacji, to koniecznie POBIERZ nasz dokument, w którym pokazujemy nasz proces tworzenia fotorealistycznych renderów. Pobierając go, zostaniesz zapisany do naszego newslettera, w którym przy okazji każdego wpisu dostaniesz od nas dodatkowy bonus.

22 czerwca o 20:00 zapraszamy na nasz darmowy webinar, na którym na podstawie jednego z naszych projektów poznasz techniki modelowania, oświetlenia i postprodukcji. Tym razem przygotujemy wizualizację wnętrza. Po webinarze otrzymasz od nas materiały szkoleniowe, które pomogą Ci stworzyć własną wizualizację. Link do zapisów: https://render-school.com/webinar2

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł, podziel się nim !

Wkładamy dużo pracy i czasu na stworzenie naszych wpisów, będziemy bardzo wdzięczni za poświęcenie chwili na udostępnienie tego artykułu :)

Inne wpisy